• کلید مینیاتوری لگراند و کلید محافظ جان لگراند فرانسه

کلید مینیاتوری لگراند و کلید محافظ جان لگراند فرانسه

آخرین به روزرسانی 1403/01/20

کلید مینیاتوری لگراند فرانسه

Legrand Miniature circuit Breakers

کلید مینیاتوری و تابلو برق لگراندفیوز یا کلید مینیاتوری لگراند  (Miniature circuit breakers) MCB  یک کلید الکتریکی است که به طور خودکار برای جلوگیری از آسیب به مدار الکتریکی در نتیجه جریان اضافی عمل می کند و به طور گسترده ای در محیط های خانگی، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و بخشی از مدار الکتریکی را تشکیل می دهند.

زمانی که جریان الکتریکی از جریان ایمن فراتر می رود (Overload مقدار توان مصرفی بیش از ظرفیت )،کلید مینیاتوری لگراند از یک مکانیسم مکانیکی نسبتاً قوی که برای به حداقل رساندن خرابی ها و هشدارهای کاذب طراحی شده است، استفاده می کند. جریان بیش از حد باعث افزایش دمای نوار فلزی درون MCB  و خم شدن قطع نقاط تماس الکتریکی می شود تا تخلیه الکتریکی را محدود کند. پس از رفع مشکل  و تنظیم مجدد MCB ها، توسط مخاطبین دوباره راه اندازی می شوند .

MCB ها هم برای محافظت در برابر اضافه بار و هم اتصال کوتاه (Short Circuit) طراحی شده است . اتصال کوتاه زمانی رخ می دهد که اتصال مستقیم بین هادی های برق و خنثی وجود داشته باشد. در نتیجه جریان الکتریکی در یک حلقه به دور مدار می‌پیچد و آمپراژ را هزاران بار در عرض چند میلی‌ثانیه چندین برابر می‌کند و حتی خطرناک تر از اضافه بار است .

این حفاظت با استفاده از فرآیندهای جداگانه شناسایی می شوند. حفاظت اضافه بار توسط افزایش حرارت در نوار فلزی انجام می شود ، در حالی که حفاظت از اتصال کوتاه از طریق سیم پیچ و عملیات الکترومغناطیسی ارائه می شود.

سرعت عملکرد کلید مینیاتوری لگراند به این صورت است که با افزایش زیاد جریان الکتریکی  MCB خیلی سریع و در عرض یک دهم ثانیه قطع می شود ولی زمانی که جریان اضافه به محدودیت های ایمنی نزدیک تر است، عملکرد نیز کندتر است.

انواع کلید مینیاتوری :

کلید های مینیاتوری لگراند دو نوع B ,C Curve طراحی و تولید می شوند و هر کدام به گونه ای طراحی شده اند که به قدرت احتمالی الکتریکی پاسخ دهند.

Legrand B curve MCB

کلید های مینیاتوری نوع B لگراند حساس ترین نوع کلید مینیاتوری هستند و به گونه ای طراحی شده اند که با نوسانات اندک جریان عبوری بین سه تا پنج برابر حداکثر توصیه شده، قطع شوند. کاربرد این نوع بیشتر روشنایی و خانگی است.

Legrand C curve MCB

کلید های مینیاتوری نوع C لگراند برای دستگاه های الکتریکی قوی تر استفاده می شود که در آن نوسانات احتمالاً بیشتر است ، مانند  محیط های تجاری و صنعتی. و به گونه ای طوری طراحی شده اند که در جریان هایی بین پنج تا ده برابر خود قطع شوند . نمونه های استفاده این کلید ها در تجهیزات الکتریکی موتوری کوچک و نورهای فلورسنت است.

کلید محافظ جان لگراند فرانسه

Legrand Residual Current Breaking Overload

RCBO یا کلید محافظ جان لگراند مخفف عبارت residual current breaking overload است و همانطور که از نام آن پیداست در برابر دو نوع خطا محافظت می کند و در اصل عملکرد یک MCB و RCD را ترکیب می کند.

در حالی که یک RCD صرفاً برای محافظت در برابر نشت زمین و یک MCB فقط در برابر جریان بیش از حد محافظت می کند، یک RCBO در برابر هر دو نوع خطا محافظت می کند.

به منظور کاهش تعداد صدمات ناشی از شوک الکتریکی،  تمام مدارها باید از نشت به زمین محافظت شوند. در بسیاری از موقعیت های خانگی، این امر با استفاده از یک RCD که همزمان از یک مدار محافظت می کند، به دست می آید. در حالی که این یک راه حل مقرون به صرفه و همچنان محبوب است، اما یک اشکال قابل توجه دارد زیرا یک خطای نشتی زمین در یکی از مدارها، برق تمام مدارهای دیگر در آن RCD را قطع می کند. ولی  امروزه استفاده از کلید محافظ جان لگراند بهترین راه حل حفاظت از مدار می باشد زیرا هر مدار به طور مستقل از جریان بیش از حد و نشت زمین محافظت می شود.

محافظ جان 10 آمپر لگراند

راه حلی کامل برای تجهیز شبکه های داده ، شبکه های اطلاعاتی ، سیستمهای کنترل روشنایی و برق رسانی برای ساختمانها و اماکن اداری و تجاری

روشی برای ساماندهی و تقسیم بندی دقیق کابل های شبکه و برق که امکان دسترسی سریع و راحت به کابل مورد نظر را فراهم می کند

داكت تابلویی لگراند منظور كابل كشی درون تابلو برق ها بكار ميروند و شيارهای موجود در آن امكان عبور کابل ها را فراهم می کند

سری جدید تابلو برق لگراند فرانسه به منظور توزیع انرژی از تابلو اصلی ساختمان به داخل واحد های اداری یا مسکونی با طراحی زیبا